• Lektura na grządki no. 1

    2014-06-10 20:18:38
    WARSZAWA | Królikarnia

    Dzisiaj usiadłam na ławeczce obok grządek z "Notesem botanicznym" Romana Kobendzy i Basi Sokołowskiej.

    "Fotografia obecna jest w bardzo wielu obszarach naszego życia, ale historia fotografii wielu z nich nie uwzględnia, koncentrując się przede wszystkim na artystycznych i wydarzeniowo-społecznych aspektach tego narzędzia obrazowania. Fotografia naukowa w Polsce pozostaje nadal zupełnie nieopisana. Tymczasem w instytucjach badawczych nierzadko ukryte są wspaniałe zbiory fotograficzne, będące nie tylko wartościowym zapisem naukowych zmagań, ale ciekawymi i doskonałymi warsztatowo przykładami fotografii naukowej. Takim zbiorem jest archiwum pięciuset wielkoformatowych szklanych negatywów Romana Kobendzy.

    W latach 1930-1952 inspektor Ogrodu Botanicznego dr Roman Kobendza systematycznie fotografował rośliny z poszczególnych działów Ogrodu Botanicznego. Negatywy opatrzone nazwą gatunkową i datą, zgromadzone w kilkunastu pudełkach oznakowanych niemal kaligraficznym pismem są nowoczesnym typem zielnika. Założenie projektu Romana Kobendzy nie jest dziś dla nas oczywiste. Czy wszystkie fotografie miały służyć pracy naukowej lub jako materiał ilustracyjny do wydanych w latach 30. XX wieku przewodników i innych publikacji przedstawiających zasoby Ogrodu? Może chodziło o zachowanie ówczesnego oblicza tej instytucji? Czy też może są wyrazem nieodpartej osobistej potrzeby botanika, który postanowił wykorzystać technikę fotograficzną do uwiecznienia fascynujących go okazów?

    Nieupubliczniany dotąd zbiór szklanych negatywów został "wyjęty" z archiwum i zinterpretowany przez współczesną fotografkę Basię Sokołowską, która w swojej twórczości niejednokrotnie odwołuje się do początków użycia fotografii w botanice i poddaje refleksji różne techniki odwzorowania natury."

    "Notes" towarzyszył wystawie "Archiwum botaniczne" zorganizowanej dwa lata temu przez Fundację Archeologii Fotografii w Ogrodzie Botanicznym UW w Warszawie.
    Galeria

    KOMENTARZE